Gekke honden gewoontes, waarom doet mijn hond dat?

Je bent er inmiddels aan gewend, die vreemde gewoontes van je hond. Maar waarom doet hij het eigenlijk? En is het wel normaal hondengedrag?

• Waarom loopt mijn hond in cirkels voordat hij gaat liggen?

Net als dat wij onze bedtijd rituele hebben om er voor te zorgen dat we een comfortabele nachtrust hebben, is het voor honden net zo. In plaats van dat ze heerlijk onder de dekens kruipen, loopt een hond in cirkels om er voor te zorgen dat de plek die hij heeft uitgekozen lekker comfortabel ligt. Deze gewoonte werd doorgegeven van de verre voorouders van de hond, die een slaapplek moesten creëren door het afvlakken van gras, sneeuw, takjes of steentjes.

• Waarom schopt mijn hond met zijn achterpoten na het poepen?

Een hond heeft tussen zijn tenen geurklieren zitten. Door het zand en gras weg te schoppen en te verspreiden met zijn achterpoten laat de hond geursporen achter, om zo aan andere honden te laten weten dat hij hier was. Dit is het natuurlijk instinct van een hond om zijn territorium af te bakenen. Dit gedrag komt vaker voor bij reutjes.

• Waarom rolt mijn hond graag in viezigheid en dode dieren?

Honden hebben een totaal andere voorkeur voor geur dan wij, een hond heeft veel liever dat onze heerlijke schone was ruikt naar pens of verrotte vis! Het rollen in viezigheid is een groot feest voor de hond. Hoe meer iets stinkt hoe groter de drang om dit te vieren door er lekker in te rollen. Het jachtinstinct en overlevingsdrang speelt hierin ook een rol. Voor honden is het een tactisch voordeel om niet te ruiken als een roofdier. Zo is er minder kans dat een prooi merkt dat er een roofdier op de loer ligt. Oude instincten verdwijnen nou eenmaal niet helemaal, ook al hoeven onze honden niet opzoek te gaan naar eten.

• Waarom rijdt mijn hond graag op zijn knuffels of op mijn been?

Veel mensen denken dat het dominant gedrag is, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Reuen doen het ook om de zelfde reden dat mannen daar beneden krabben, omdat het goed voelt! Bij niet gecastreerde reuen komt het vaker voor. Het rijden op je been, kussen, knuffel of een andere hond is volkomen normaal. Voor sommige honden is het een seksuele ontlading en voor andere simpelweg een speels gebaar net als springen en likken.

• Waarom eet mijn hond gras?

Gras eten is redelijk normaal gedrag en zeker niets om je zorgen over te maken. Er zijn meerdere redenen waarom honden gras eten. De eerste reden is eenvoudig grazen waarbij je hond lekker op het gras kauwt. Het kan zijn dat de hond dit lekker vindt smaken, het is als een groente voor hem. Dit is niet schadelijk voor de hond. De tweede reden waarom honden gras eten is puur instinctief. Hij eet het gras om het vervolgens weer uit te braken. Meestal gebeurt dit wanneer de hond iets verkeerds heeft gegeten of gewoon misselijk is.

• Waarom huilt mijn hond als hij een sirene hoort?

Honden kunnen oorverdovend gaan janken als ze een sirene horen of andere loeiende geluiden, gedragsdeskundigen geloven dat het om instinctief groepsgedrag gaat. Eigenlijk wordt het geluid van de sirene opgevat als een soortgenoot die huilt. Honden zijn roedel dieren en huilen daarom gezellig mee. Sommige honden huilen zelfs mee als iemand gaat zingen of een instrument bespeelt. Het wil helemaal niet zeggen dat de hond dit een onprettig geluid vindt, integendeel, het lokt een gevoel van samenhorigheid uit.

• Waarom rent mijn hond graag achter zijn staart aan?

We hebben het allemaal wel eens gezien of er om gelachen, een hond die achter zijn staart aan zit. Maar heb je je ooit afgevraagd waarom de hond dit doet? Er zijn een paar verklaringen voor dit gedrag, de meest voor de hand liggende is verveling. Het kan dus een vorm van vermaak zijn voor de hond. Veel bazen van een pup vinden het erg grappig wanneer de hond zijn staart achterna rent, de pup heeft donders goed in de gaten dat het hem aandacht oplevert. Reden om het gedrag te herhalen! Bij veel honden wordt dit daarom gewoontegedrag. Angst, stress en opgekropte energie zijn ook veel voorkomende oorzaken, dit kan leiden tot een obsessiecompulsieve stoornis. Laat het daarom niet uit de hand lopen en zorg ervoor dat de hond voldoende beweging en mentale stimulatie krijgt!

• Waarom likt mijn hond mij altijd?

Het zal je niet verbazen dat likken heel normaal honden gedrag is. Honden likken niet alleen graag hun baas maar bijna alles! Ze doen dit om affectie of onderdanigheid te tonen, zichzelf te verzorgen, omdat iets lekker smaakt en ze likken om informatie te verzamelen en hun wereld te verkennen. De reden dat honden graag aan elkaars bek likken of aan ons gezicht komt voort uit natuurlijk instinct. Wanneer wilde puppy's overgaan van moedermelk naar vast voedsel, likken ze aan hun moeders bek om haar eraan te herinneren halfverteerd voedsel uit te braken om de pups te voeden. Onderdanige, jonge en verlegen honden doen dit nog altijd wanneer ze andere honden begroeten als gebaar van onderwerping, en zo ook bij jou. Je kunt een hond beter niet straffen wanneer hij jou likt, hij geeft namelijk aan dat hij jou ziet als baas.

• Waarom schopt mijn hond weleens als hij slaapt?

Zodra de hond begint te "lopen" of trillen, zit hij in de REM-cyclus, volgens onderzoek is er dan het meest hersenactiviteit. Behalve het trekken met de pootjes (wat soms op graven of hardlopen lijkt) maken de schone slapers ook geluiden tijdens hun nachtrust. Dat kan een sabbelgeluid zijn, piepen, grommen, smakken tot zelfs een echte harde blaf of een heuse wolvenhuil. Het is dus niet zo onwaarschijnlijk dat ook honden kunnen dromen. Honden kunnen immers ook gebeurtenissen herinneren en dromen is een normale manier om hun dagelijkse beslommeringen te verwerken. Waarover ze dromen zullen we echter nooit weten.

• Waarom eet mijn hond poep?

Er zijn meerdere verklaring voor dit gedrag, ook wel coprofagie genoemd. Vaak wordt gedacht dat de hond een vitamine tekort heeft, het kan zijn dat het gedrag inderdaad zo is ontstaan en later een gewoonte is geworden. Bij sommige honden komt het voort uit pure vraatzucht of omdat ze te weinig te eten krijgen. Je hebt ook honden die er mee beginnen uit verveling en omdat de baas er direct op reageert (vaak door te straffen), de hond denkt zo meer aandacht te krijgen van de baas. Negatieve aandacht is ook aandacht! Bij honden die al vanaf pup poep eten kunnen we er van uit gaan dat hij dit in het nest heeft meegekregen. Bij een zogende teef is poep eten namelijk heel normaal. Zij houdt het nest schoon door alle uitwerpselen op te likken. Meestal doet de moeder dit tot de pups vijf weken oud zijn. Als de pup te vroeg het nest heeft verlaten kan het zijn dat hij dit aangeleerde gedrag voorzet.

Bron: Honden Weetjes - Informatie en Wetenschap

uitgelatenhond